Back Up Next
Shame

Shame
Μεγάλη Βρετανία, 2011, Εγχρωμο, Παραγωγή: Ιαν Κάνινγκ, Εμιλι Σέρμαν, Σκηνοθεσία: Στιβ ΜακΚουιν, Σενάριο: Στιβ ΜακΚουιν, Εϊμπι Μόργκαν , Φωτογραφία: Σον Μπόμπιτ, Μοντάζ: Τζο Γουόκερ, Μουσική: Χάρι Εσκοτ 
Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Κάρεϊ Μάλιγκαν,Τζέιμς Μπαντζ Ντέιλ, Χάνα Γουέιρ, Νικόλ Μπεχαρί, Ελίζαμπεθ Μασούτσι, Λούσι Γουόλτερς, Διάρκεια: 101' Διανομή: Odeon

Η νέα συνεργασία του Στιβ ΜακΚουιν και του Μάικλ Φασμπέντερ, μετά το «Hunger», φέρνει μια αριστουργηματική ταινία, πεινασμένη για άφεση αμαρτιών.

Μετά το πολυβραβευμένο Ηunger ο Σκηνοθέτης Στηβ Μακουίν συνεχίζει ακάθεκτος σε προκλητικό Σινεμά μεν, ουσιώδες δε..

Το «Shame» είναι μια εκπληκτική ταινία. Οχι επειδή παγιδεύει τον απόλυτα μοναχικό ερωτισμό της Νέας Υόρκης, όχι επειδή η φωτογραφία της είναι ένα στολίδι και η μουσική της χαϊδεύει τις αισθήσεις, όχι επειδή είναι γεμάτη σεξ, όχι επειδή η Κάρεϊ Μάλιγκαν είναι όσο χρειάζεται κατεστραμένη και ο Μάικλ Φασμπέντερ πρότυπο ανδρισμού και, ομολογουμένως, εξαιρετικά προικισμένος. Αλλά επειδή, σε πείσμα όλων αυτών και παρά τη σκέψη που έχει αφιερωθεί στην εικαστική ποιότητα της ταινίας, είναι ένα φιλμ σκληρό, επώδυνα προσωπικό και αποκαλυπτικά ωμό.

Οπως είχε κάνει και με το «Hunger», ο κατά προτεραιότητα εικαστικός Στιβ ΜακΚουίν, επιλέγει προσεκτικά τι περιέχει το κάδρο του και πώς το προσεγγίζει, ώστε να προσθέτει στοιχεία στους ήρωες και στις σιωπές τους. Το στιλ του είναι η αφαιρετική πολυτέλεια.

Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, ο Μπράντον, ο κολασμένος ήρωας του Μάικλ Φασμπέντερ, τιμωρεί αλλεπάλληλα τον εαυτό του. Είναι ένας μετρίων προσδοκιών άντρας, με μια αυστηρά τακτοποιημένη ζωή. Δουλεύει σε μια σχετικά επιτυχημένη εταιρεία, έχει ένα εργένικο στιλάτο διαμέρισμα όπου το κάθε πράγμα έχει τη θέση του, όπως και η κάθε στιγμή της ζωής του. Η σεξουαλικότητά του είναι το πρώτο του μέλημα. Είτε κάνει σεξ, είτε κάνει διάλειμμα αυτοϊκανοποίησης, είτε διεκδικεί ένα γυναικείο σώμα – ή περισσότερα. Είναι κυνηγός. Οι γυναίκες είναι το θήραμα. Η κατάκτησή τους είναι η στιγμιαία επιβράβευση, μέχρι το επόμενο κυνήγι. Δεν είναι ένας άντρας εθισμένος στο σεξ. Το σεξ είναι ο τρόπος λειτουργίας του μυαλού του.

Περισσότερο απ’ ό,τι με το σεξ, ο Μπράντον έχει εμμονή με το να μη χάσει τον έλεγχο, να μη χάσει την αυτοσυγκέντρωση που απαιτεί η συνεχής αυτοτιμωρία του. Οταν ο Μπράντον νιώθει, αυτό του κάνει κακό. Ο τίτλος της ταινίας είναι «Shame», ντροπή, ενοχές. Ο ήρωας καλύπτει με το σελοφάν του εκτελεστή τα συναισθήματά του γιατί του είναι ειδεχθή. Σ’ αυτόν τον κόσμο προσγειώνεται η αδελφή του και φέρνει στον κόσμο του αναστάτωση, όχι επειδή είναι drama queen και πληθωρική, αλλά ακριβώς επειδή μετουσιώνει τις καλά κρυμμένες, σιωπηλές ενοχές, την ντροπή του αγοριού και των αδικαιολόγητων ενστίκτων του.

Οτιδήποτε περισσότερο αναλυθεί για τον ήρωα αγγίζει τα spoilers. Το σίγουρο είναι ότι βρίσκει τον ιδανικό ερμηνευτή της στον Μάικλ Φασμπέντερ που βυθίζεται με κλασική τραγικότητα στο ρόλο του. Το ότι ο Φασμπέντερ είναι ένας πολύ όμορφος ζεν πρεμιέ είναι σ’ αυτήν την περίπτωση συμπτωματικό: το δημιουργικό δίδυμο σκηνοθέτη και πρωταγωνιστεί υπερβαίνει κατά πολύ τις εξωτερικές απαιτήσεις γιατί μοιράζεται την ίδια ψυχή.

Το «Shame» είναι μια εκπληκτική ταινία που δεν πρέπει να σκεφτεί κανείς πολύ. Το επιβάλλει η ίδια: είναι μια ταινία των αισθήσεων που ερεθίζουν απ’ ευθείας τα κατάλληλα κέντρα του εγκεφάλου και οι αντιδράσεις οφείλουν να είναι ενστικτώδεις, με το ζωικό τρόπο του ήρωα και, ελπίζουμε, με καλύτερη κατάληξη.

Το σεξ κάνει κακό!

«Shame»

Η δεύτερη - μετά το εξαιρετικό «Hunger» του 2008 - ταινία του Βρετανού Στιβ ΜακΚουίν (πρόκειται για συνωνυμία και όχι για νεκρανάσταση του αναντικατάστατου Στιβ).

Στυλιζαρισμένο, μινιμαλιστικό, σκοτεινό. Εκ πρώτης όψεως το μικροσκοπικό «στόρι» μοιάζει να είναι μπουρδουκλωμένο. Αν όμως σκαλίσεις τις εικόνες - γιατί μ' αυτές και όχι με τους εύπεπτους διαλόγους ρυθμίζει τα νοήματα ο ΜακΚουίν - τότε θα πέσεις σε θησαυρό. Οπου ανατρέπεται το προβεβλημένο και θηριώδες σεξουαλικό αρσενικό. Και όπου η κοινωνία, αν και φαίνεται, στο βάθος δεν έχει καθόλου χειραγωγηθεί. In short ο βρετανός σκηνοθέτης πριονίζει το θρυλικό «Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι.

Ο τίτλος φωτογραφίζει την εσωτερική διαταραχή του κεντρικού ήρωα με το συμβολικό όνομα Μπράντο(ν). Δηλαδή Μάρλον Μπράντο. Τον οποίο υποδύεται ο (Γερμανο-ιρλανδός) Μάικλ Φασμπέντερ. Τουτέστιν «ντροπή». Γιατί; Επειδή τα πάσης φύσεως κοινωνικά και θρησκευτικά «συμβόλαια» ενοχοποιούν όλες τις σεξουαλικές του παρορμήσεις.

Ετσι επί 101 λεπτά παρακολουθούμε έναν γοητευτικό και πετυχημένο επαγγελματικά άνδρα να επιδίδεται σε όλα τα «σπορ», χωρίς όμως να λαμβάνει απ' αυτά ίχνος πραγματικής ηδονής. Τη μια στιγμή με πόρνες. Την άλλη στον αυνανισμό. Κατόπιν στην πορνογραφία. Την επομένη στα όρθια με κάποια γκόμενα. Υστερα με υπολανθάνουσα διάθεση αιμομιξίας προς την επίσης ταραγμένη αδελφή του (Κάρεϊ Μάλιγκαν).

Επειτα, όταν αποφασίζει να δεσμευτεί αισθηματικά και να ακολουθήσει τον «κανονικό» δρόμο, να ταπεινώνεται στο κρεβάτι ύστερα από μια αποτυχημένη διείσδυση σεξουαλική. Στη συνέχεια, στον λεκτικό ερεθισμό ψθυρίζοντας σε μια άγνωστη «θέλω να βάλω τη γλώσσα μου μέσα σου την ώρα που τελειώνεις». Και μετά να καταλήγει στον στοματικό έρωτα με κάποιο άγνωστο γκέι. Αποκορύφωμα όλων των σεξουαλικών παραλλαγών, να υποφέρει στη διάρκεια μιας παρτούζας με δύο θηλυκά.

Τα κάνει όλα, όμως τίποτα δεν του προκαλεί την ελάχιστη ηδονή. Πολλές κατακτήσεις. Πολλές παραλλαγές. Αφθονες εμπειρίες. Κι όμως στο τέλος ένα ολοστρόγγυλο μηδενικό. Τι είναι αυτό; Το κουρέλιασμα του Pithecanthropus Erectus. Του σεξιστή. Η παρακμή ενός πολιτισμού όπου όλες οι ελευθερίες συντονίζονται και συμπυκνώνονται μόνο στο σεξ.

Τελικά τι είναι ο Μπράντον; Ηδονοβλεψίας; Αυνάνας; Γκέι; Αμφί; Αιμομίκτης; Τίποτα δεν είναι. Ενα άδειο σαρκίο με τσακισμένο «πουλί»!

Back Home Up Next