Back Up Next
Η πριγκίπισσα του Μονπενσιέ

La princesse de Montpensier. Γαλλία, 2010. Σκηνοθεσία: Μπερτράν Ταβερνιέ. Σενάριο: Ζαν Κοσμός, Φρανσουά-Ολιβιέ Ρουσό, Μπερτράν Ταβερνιέ. Ηθοποιοί: Μελανί Τιερί, Λαμπέρ Ουιλσόν, Γκρεγκουάρ Λεπρένς-Ρινγκέ, Γκασπάρ Ουλιέλ, Τζουντίτ Σελμά. 140'

Μια δυνατή, τραγική ερωτική ιστορία με φόντο τον πολυετή πόλεμο ανάμεσα σε Καθολικούς και Προτεστάντες στη Γαλλία του 16ου αιώνα, σε μια θαυμάσια, δοσμένη με ρυθμό και έξοχες ερμηνείες, ταινία.

Παραδοσιακό δράμα εποχής από τον Μπερτράν Ταβερνιέ, επίσημη συμμετοχή στις Κάννες του 2010 και στη λίστα των πιο λεπτομερών αναπαραστάσεων του παρελθόντος.

Για ακόμη μια φορά ο Μπερτράν Ταβερνιέ στρέφεται σε ταινία εποχής («Η γιορτή αρχίζει», «Ο κάπτεν Κόναν»), μια και, όπως πιστεύει ο ίδιος, αναφερόμενος σε φράση του Φόκνερ, «το παρελθόν δεν είναι νεκρό, δεν είναι καν παρελθόν». Τη φορά αυτή, ο Ταβερνιέ στρέφεται στον 16ο αιώνα και συγκεκριμένα στο κλασικό βιβλίο της Μαντάμ ντε Λα Φαγιέτ, για να περιγράψει το μεγάλο θρησκευτικό πόλεμο (1562-1598) ανάμεσα σε Καθολικούς και Προτεστάντες. Η εποχή βέβαια και συγκεκριμένα ο πόλεμος είναι απλώς το φόντο για να τοποθετήσει ο σκηνοθέτης την ερωτική ιστορία του, ανάμεσα στη Μαρί, πριγκίπισσα Ντε Μονπενσιέ, και τον κόμη Σαμπάν.

Η Μαρί, παρ' όλο που είναι ερωτευμένη με τον Ανρί ντε Γκιζ, αναγκάζεται να υποκύψει στις επιθυμίες του πατέρα της και να παντρευτεί τον πρίγκιπα Μονπενσιέ. Ο γάμος της όμως μετατρέπεται σε ένα απάνθρωπο «παιχνίδι» ανάμεσα σε διάφορους άντρες: από τον πρώην αγαπημένο της, Ανρί ντε Γκιζ, μέχρι τον δούκα Ντ'Ανζού. Ακόμη και όταν ο σύζυγος, που φεύγει για τον πόλεμο, κλείνει τη Μαρί σ' έναν απομονωμένο πύργο, υπό την επίβλεψη του κόμη Σαμπάν, ο έρωτας θα χτυπήσει, όταν ο δεξιοτέχνης στο σπαθί και ταυτόχρονα φιλόσοφος (μελετά τα αστέρια και ανακαλύπτει φαρμακευτικά βότανα) Σαμπάν εμφανίζεται.

Εκτός από το δράμα της Μαρί, η ταινία καταπιάνεται με τη σύγκρουση ανάμεσα στο καθήκον και τον έρωτα αλλά και τις προσπάθειες της Μαρί να αποκτήσει την ελευθερία της σε μια εποχή όπου η γυναίκα είναι απλά υποχείριο των αντρών. Αντλώντας την έμπνευσή του από Αμερικανούς σκηνοθέτες που θαυμάζει, ιδιαίτερα στο χώρο του γουέστερν (Ραούλ Γουόλς, Ντέλμερ Ντέιβς), ο Ταβερνιέ έφτιαξε μια εικαστικά λαμπρή, με σωστό ρυθμό, ταινία όπου οι έντονα ρεαλιστικές σκηνές των μαχών (φτάνει ν' αναφέρω εκείνη της αρχής με τα πτώματα των νεκρών στρατιωτών σκορπισμένα στο πεδίο της μάχης, ενώ λίγο μετά παρακολουθούμε το μακελειό σε μια ταβέρνα, με μια έγκυο γυναίκα νεκρή με το σπαθί βυθισμένο στην κοιλιά της) αντιπαρατίθενται με τις ίντριγκες του παλατιού αλλά και τις «ερωτικές» σκηνές ανάμεσα στη Μαρί και τους διάφορους μνηστήρες, με τη Μαρί να μετατρέπεται σε απλό πιόνι ανάμεσα στα απάνθρωπα παιχνίδια των ευγενών. Στο πρόσωπο της Μελανί Τιερί, ο Ταβερνιέ βρήκε την τέλεια Μαρί, η οποία δίνει την ανθρωπιά, τη ζεστασιά αλλά και τη σεξουαλικότητα που απαιτεί ο ρόλος της. Στα συν της ταινίας, η έξοχη αναπαράσταση της εποχής και οι φωτογραφημένοι με ξεχωριστή αγάπη εξωτερικοί χώροι από τη σινεμασκοπική φωτογραφία του Φιλίπ Σαρντ.

Η ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΤΟΥ ΜΟΝΠΕΝΣΙΕ

1562. Στη Γαλλία, την εποχή του Καρόλου ΙΧ, μαίνονται πόλεμοι θρησκευτικής φύσης... Η Μαρί ντε Μεζιέρ, κληρονόμος μιας από τις μεγαλύτερες περιουσίες του Βασιλείου, αγαπά τον νεαρό Δούκα ντε Γκιζ, που είναι γνωστός στους ιστορικούς κύκλους ως «Σημαδεμένος». Πιστεύει ότι και εκείνος την αγαπά. Για να αυξήσει το κύρος της οικογένειάς του, ο πατέρας της, Μαρκήσιος ντε Μεζιέρ αναγκάζει την Μαρί να παντρευτεί τον Πρίγκιπα του Μονπενσιέ, τον οποίο δεν έχει γνωρίσει ποτέ. Ο Πρίγκιπας καλείται από τον Κάρολο ΙΧ στη μάχη κατά των Προτεσταντών. Με τη χώρα να έχει μετατραπεί σε ένα αιματοβαμμένο πεδίο μάχης, ο Πρίγκιπας στέλνει τη σύζυγό του στο Σαμπινί, ένα από τα πιο απομονωμένα κάστρα του, συνοδεία του Κόμη ντε Σαμπάν, φίλου και πρώην διδασκάλου του. Ο Πρίγκιπας του ζητά να ολοκληρώσει την εκπαίδευση της συζύγου του προκειμένου να είναι σε θέση κάποια μέρα να παρουσιαστεί στην αυλή. Στη θλιβερή μοναξιά του Σαμπινί, η Μαρί προσπαθεί να ξεχάσει τον πόθο που νιώθει για τον Γκιζ. Η μοίρα και η απρόσμενη έκβαση του πολέμου θα φέρουν τον Γκιζ και τον Δούκα του Ανζού (τον μελλοντικό Ερρίκο Γ΄) να μείνουν στο Σαμπινί λίγο αφότου επιστρέφει εκεί και ο Μονπενσιέ. Στο μεταξύ, ο Ανζού θα ερωτευτεί την Πριγκίπισσα, στα θέλγητρα της οποίας έχει υποκύψει και ο Σαμπάν. Αποτέλεσμα αυτού είναι να δημιουργηθεί μια βίαιη και φλογερή αντιπαλότητα με επίκεντρο και έπαθλο την ίδια την Μαρί.

Back Home Up Next